CRM Pakketten

Salesforce

€25 – €300

Hubspot

€0 – €75

MS Dynamics

€115 – €210

BPM’Online

€25 – €50

Hierboven een kleine greep uit de bekendste CRM pakketten. In hoofdlijnen bieden ze dezelfde functionaliteit en ook qua prijs maakt het ook niet zo heel veel uit. Ontdek hieronder welke stappen je moet nemen om de voor jouw organisatie beste keuze te kunnen maken.

 

  1. Bepaal wat je met CRM wil gaan doen.
  2. Bedenk wie er met CRM moeten gaan werken.
  3. Identificeer je CRM processen of stel nieuwe op.
  4. Bepaal benodigde data en IT koppelingen.
  5. Maak een goede business case.

Hulp nodig bij een Business Analyse?

Kijk eens naar de Fixed Business Analyse, snel resultaat voor een vast bedrag.

Bepalen wat je met het CRM pakket wil gaan doen.

Als eerste dien je te bepalen wat je met het CRM pakket wil gaan doen, wil je bijvoorbeeld alleen gegevens over relaties beheren, of wil je bijvoorbeeld CRM gebruiken voor het optimaliseren van klant en sales processen. (Lees in dit artikel welke mogelijkheden er allemaal zijn).

Bedenk wie er gaat werken met het CRM pakket

Vervolgens moet je gaan bepalen wie je straks met CRM wil gaan laten werken. In het CRM domein zijn er 3 afdelingen die een grote rol spelen. Zoals bijvoorbeeld de Klantenservice, die meestal verantwoordelijk is voor het verwerken en beheersen van de klantgegevens. Marketing die zich bericht houdt met het vinden en polsen van nieuwe doelgroepen en bestaande klanten. En Sales die zoveel mogelijk leads willen omzetten naar nieuwe klanten. 

 

Identificeer CRM Processen of maak nieuwe

Zodra je geïdentificeerd hebt wie je met CRM wil gaan laten werken waarvoor zul je moeten gaan bepalen of je gebruik kan maken van je huidige (CRM) processen of dat je nieuwe processen zult moeten gaan opstellen. (Bv met betrekking tot over hoe je relaties wil gaan managen, hoe je met de klant gaat interacteren. Welke informatie je gaat verzamelen, en bovenal natuurlijk hoe je op basis daarvan nieuwe klanten gaat werven en meer producten en diensten gaat verkopen.

Bepaal de CRM informatie behoefte en IT impact

Met het in kaart brengen van de processen wordt ook inzichtelijk welke informatie je nodig hebt wil gaan gebruiken in je CRM. Met het in kaart brengen van de benodigde informatie wordt het vaak ook duidelijk met welk ICT systemen je CRM moet gaan koppelen. Het integreren van informatie uit verschillende systemen met CRM en dus het koppelen is meestal het meest complexe van een heel CRM implementatie project. De IT impact bepaalt meestal ook de belangrijkste requirements / eisen waaraan een nieuw CRM pakket moet voldoen om te kunnen koppelen. Bijvoorbeeld in de cloud of on premise.

Maak een Business Case voor CRM

Last but not least is het bepalen van de business case. Enerzijds bepalen wat CRM je mogelijk gaat opleveren, kwalitatief maar natuurlijk ook kwantitatief. Rekening houdend met de eerste initieel investering. En niet de beheerskosten/continuïteitskosten vergeten. Als je stappen gevolgd  hebt weet je als het goed is wat de belangrijkste functies zijn die je nodig hebt, wie er mee moeten gaan werken en waar de belangrijkste IT impact zit en kun je een selectie maken. 

Hulp nodig met het in kaart brengen van een processen, gebruikers, functionaliteiten wensen en afhanklijkheden, doe dan een Business Analyse. Met de FixedBA van Virtual BA is dat gefixt met een vaste doorlooptijd en tegen een vast bedrag.

Meer weten neem contact op met Arnoud Zeeuw van der Laan. tel 0642094875

 

Neem contact op

Laat je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. 

We nemen zo snel mogelijk contact met je op

Neem Contact op

Neem Contact op

Laat je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op

Dank je wel voor het inschrijven wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!