Nieuwe producten, verbeteren van dienstverlening, één ding is zeker er is IT impact. Zelfs als je denkt dat er niets is, is er zeer waarschijnlijk toch wat. Immers je gaat iets veranderen en dat zal er ergens iets anders opgeslagen moeten worden. Misschien is de impact klein en is het een simpele aanpassing die je on the fly doet. Maar als je pech hebt lijkt het klein en is het toch groot. Bijvoorbeeld omdat datgene wat je bedacht had toch niet kan of weer afhankelijk is van iets anders. Het kan ook zijn dat de impact niet zo zeer in IT zelf zit maar dat er iemand in of zelf buiten je organisatie is die moet weten dat er iets veranderd is of dat hij iets op een andere manier moet gaan doen (met hetzelfde IT systeem).

Over het algemeen is het prettig om dit soort impact van te voren te weten zodat je gedurende het project alles en iedereen kan voorbereiden op wat gaat komen. (voor zover mogelijk). Niks is vervelender dan onvoorbereid een bos vol met beren in te lopen terwijl je van te voren had kunnen weten dat er beren zaten. Zo is het ook met IT impact in projecten het is handiger om te weten dat het er is zodat je je indien nodig op voor kan bereiden.

Vaak kost het uitzoeken daarvan tijd, veel tijd en wil je liever beginnen met het project. Daarom heb ik op basis van mijn 10 jaar ervaring met IT projecten in grote en kleine organisaties een aantal tools ontwikkeld waarmee je snel kan zien welke IT impact je kan verwachten. Zodat je zelf sneller kan bepalen of je het risico neemt in geval van teddyberen, of dat een diepere analyse nodig is (grizzlyberen).

De tools noem ik de Virtual Ba’s en brengen verschillende soorten impact in kaart bijvoorbeeld BIC of SCOPAFIJTH en later nog meer. Van elke tool is er een gratis variant die de high level impact in algemene termen in kaart brengt. Wil je nu specifiek weten wat het betekent voor jouw organisatie en jouw IT systemen dan kun je beter de PRO versie nemen of zelfs een abonnement. In de PRO versie als bij het abonnement wordt de tool ingericht aan de termen systemen en Customer Journy in jouw bedrijf zodat de impact analyse een gerichter antwoord geeft. 

Kijk gerust even rond, probeer een paar tools, ik hoor graag wat je er van vindt!