Stap 1: Ontwikkel een digitaliseringsvisie
-
Vergroten klanttevredenheid door het uitbreiden van de beschikbaarheid van de klantenservice.
-
Verbeteren performance van uw sales team door hen inzicht te geven in de feedback van de klant.
-
Verhogen kennisniveau van uw medewerkers door ervoor te zorgen dat ze makkelijker kennis kunnen delen.
Stap 2: Bepaal de digitale oplossingsrichting
-
Online platformen – waarmee klanten overal en altijd ondersteund worden bij het gebruik van uw producten.
-
Business Software – software systemen die bedrijfsprocessen automatiseren en dus uw medewerkers werk uit handen nemen. Bijvoorbeeld (CRM, Campagnemanagement, maar ook planningstools etc.)
-
Collaboration tools: Tools waarmee uw medewerkers makkerlijker kennis/documenten met elkaar kunnen delen. (bv Office 365)
-
Business Intelligence – In relatie brengen van data waarmee u uw organisatie beter kan besturen. (Bv Power BI)
-
Artificial Intelligence – waarmee
-
Robotisering – zodat uw medewerkers het zware of routinematige werk niet meer hoeven te doen.
-
Vergroten klanttevredenheid door verbeteren beschikbaarheid klantenservice met behulp van een online platform waarmee klanten 24/7 antwoord krijgen op al hun vragen.
-
Verbeteren performance van uw sales team door introductie van een CRM systeem waarmee uw medewerkers beter inzicht krijgt in de wensen van uw klanten.
-
Verhogen kennisniveau van uw medewerkers door hen tools te geven waarmee ze makkelijker kennis kunnen delen.
Stap 3: Bepaal de benodigdheden
-
Stakeholders, dus wie (welke medewerkers, afdelingen, leveranciers en partners) u moet betrekken om er een succes van te maken.
-
Requirements of User Stories: Belangrijkste eisen en wensen(van die stakeholders) die het project moet oplossen.
-
Afhankelijkheden en randvoorwaarden waarmee rekening gehouden moet worden in het project.
-
Acties: Wie doet wat.
Samenvatting van het stappenplan voor een digitaliseringsstrategie
- Altijd beschikbare klantenservice door middel van een online service portal waarmee uw klanten 24 uur per dag vragen kunnen stellen over uw producten met behulp van het Sitecore platform.
- Verbeterde sales performance doordat uw accountteam precies kan aansluiten bij het geen dat bij uw klant speelt dank zij introductie van het Hubspot CRM systeem.
- Snellere interne processen doordat medewerkers sneller toegang hebben tot de informatie die ze nodig hebben van elkaar dankzij introductie van Office 365.
Hulp nodig bij uw digitaliseringsstrategie?
-
Ontwikkelen digitaliseringsvisie.
-
Bepalen van mogelijke oplossingsrichting
-
Faciliteren van workshops tbv het bepalen van de benodigdheden
Op de hoogte blijven?
Schrijf je dan in voor de periodieke Virtual BA update en krijg een bericht zodra er weer een nieuw artikel is.
User stories vs Requirements
User stories dat klinkt best soft, misschien zelfs wel een beetje zweverig voor iets waarmee u uw project definieert. U heeft vast ook liever harde requirements. Toch verliezen de harde requirements het tegenwoordig van de softe user stories. En dat lijkt wel een...
Automatiseren, Digitaliseren of Robotiseren?
Automatiseren, Digitaliseren en Robotiseren drie termen in de IT, die over het zelfde lijken te gaan. Vaak worden deze termen door elkaar heen gebruikt terwijl ze toch verschillende dingen betekenen. In deze blogpost duid ik de verschillende betekenissen. Wat is...
Opgedroogde Backlog
De SCRUM purist zal nu zeggen als de backlog leeg is dan is het project klaar. Mission Accomplished. Iedereen mag naar huis en op naar het volgende project. In de werkelijkheid zal een backlog nooit echt leeg zijn, er zullen altijd wel "dingetjes" zijn die opgelost...
Zorgeloos op vakantie
U kent dat vast wel zo begin juni/juli raakt iedereen in de vakantie modus, in gedachten of in real life verdwijnen collega's naar verre oorden. Sommige doen dat net voor de schoolvakanties maar de meeste gaan er midden in. Vaak...
Virtual BA – Slimme Analyses voor succesvolle projecten
Nieuwe producten, verbeteren van dienstverlening, één ding is zeker er is IT impact. Zelfs als je denkt dat er niets is, is er zeer waarschijnlijk toch wat. Immers je gaat iets veranderen en dat zal er ergens iets anders opgeslagen moeten worden. Misschien is de...