Automatisering kan veel verschillende vormen aannemen, misschien is dat ook wel de reden dat er zo veel automatiseringsprojecten mislukken. Simpelweg omdat men elkaar niet begrijpt of omdat men denkt het over hetzelfde te hebben. Vaak gaat het over het automatiseren van handmatig werk, werk dat kan bestaan uit complete processen,handelingen of bepaalde taken.  Niet alleen fysieke taken maar steeds vaker ook digitale taken. Vaak wordt  de volgende classificatie gebruikt:

Handmatig werk: de basis van automatisering

Automatisering gaat altijd over het vervangen van handmatige werk. Handmatig werk dat door één of meer personen uitgevoerd wordt. Werk dat omgezet kan worden in stappen die door een technisch systeem uitgevoerd kunnen worden. Het gaat hierbij over werk waarbij directe inzet van een persoon noodzakelijk is. Handmatig werk kan onderverdeeld worden in drie soorten: 

  • Fysieke handmatig werk: Het bewegen van objecten van A naar B. Bijvoorbeeld het plaatsen van een deur in een carrosserie in een autofabriek.
  • Digitaal handmatig werk: Het invoeren van gegevens in een systeem. Bijvoorbeeld het verwerken van klantgegevens in een CRM systeem.
  • Persoonlijke intelligentie: Waarbij menselijke intelligentie gebruikt wordt om beslissingen te nemen. Bijvoorbeeld een risico inschatting maken.

“If this then do that” check voor automatisering

Niet al het handmatig werk kan geautomatiseerd worden. Een voorwaarde voor automatiseren is dat er enige mate van voorspelbaarheid of routine in zit. Dat betekent dat, dat stukje werk altijd op dezelfde manier uitgevoerd kan worden, in combinatie me dezelfde bewegingsvrijheden. In andere woorden zodat je tegen een systeem kan zeggen “IF this Then do That”. “Als dit doe dan dat”, Dit is tegelijkertijd een van de meest basale manieren hoe een geautomatiseerd systeem wordt opgebouwd. Op het moment dat je “if this then do that” niet kan verwoorden kan je het bijna ook niet automatiseren.

Digitale automatisering

Digitale automatisering gaat over het automatiseren van de verwerking van kennis/informatie en dus data. Het belangrijkste onderwerp bij digitale automatisering is het beschikbaar, inzichtelijk en bruikbaar maken van data en dus het creëren van informatie. Meestal gaat digitale automatisering over het verwerken en vastleggen van informatie in systemen zodat het op een andere plek op een andere manier gebruikt kan worden voor nieuwe inzichten. Voorbeelden van digitale automatisering:

  • Inzicht in de meest optimale resource benutting met behulp van een  ERP systeem.
  • Ontwikkelen van een 360’ Klantbeeld op basis van een een CRM
  • Performance monitor op een industrieel proces.

Business proces automatisering

Met Business proces automatisering worden bedrijfsprocessen in een organisatie geoptimaliseerd, door ervoor te zorgen dat informatie sneller en efficiënter door een organisatie heen vloeit. Zodat de organisatie sneller betere beslissingen kan nemen.

Voorbeelden van business proces automatisering zijn:

  • Verbeteren verkoopprocessen door introductie van een nieuw CRM systeem.
  • Optimaliseren van productie processen met behulp van een ERP systeem.
  • Digitialiseren HR Processen met de introductie van een HR systeem.

Robotic Process Automation

Robotic Process automation (RPA) is een relatief nieuwe stroming binnen de automatisering. Met RPA wordt het mogelijk om verschillende stukken software samen te laten werken zonder die software zelf aan hoeven te passen. RPA voegt namelijkl een software matige robot toe die het werken met het toetsenbord en muis simuleert en daarmee een systeem laat denken dat er een gewone gebruiker aan het werk is. Hierdoor wordt het mogelijk om verdere digitalisering door te voeren op systemen en processen die tot dan toe onmogelijk leken. Praktsiche voorbeelden van RPA toepassingen zijn bijvoorbeeld het automatisch verwerken van facturen in SAP of klanten registratie in CRM.  

Industriële automatisering

Industriële automatisering gaat vooral over het automatisch bewegen van fysieke objecten van van A naar B. Met behulp van industriële automatisering wordt het handmatige werk van veel personen een stuk lichter gemaakt. Voorbeelden van industriële automatisering zijn lopende banden, die er voor zorgen dat het werk naar de juiste plekken toe getransporteerd worden. Maar ook robots die het zware werk in een keer of heel vaak kunnen doen. Ondanks dat Industriële automatisering vooral gaat over het automatiseren van handmatig werk  in de fysieke wereld. Heeft industriele automatisering ook veel digitale automatisering nodig. Immers al die systemen moeten op de een of andere manier gecontroleerd worden.

Kantoor automatisering:

Kantoorautomatisering  of eigenlijk taakautomatisering gaat over het automatiseren van een of meerdere taken van 1 persoon. Met Kantoorautomatisering kan een persoon dus effectiever werken. Bij kantoorautomatisering gaat het vooral om het omzetten van een (kantoor) handeling van een gebruiker naar een activiteit die uitgevoerd kan worden met een digitaal systeem, een tool. In het geval van kantoorautomatisering wordt er meestal gebruik gemaakt van een software tool. (gereedschap in plat nederlands..). Bijvoorbeeld Microsoft Excel, Adobe Photoshop, of een rittenregistratie systeem

 

Starten met automatisering.

Voordat je begint met automatiseren is het van belang dat je weet wat je wil bereiken. Zodra je dat doel geformuleerd hebt wordt het noodzakelijk om in kaart te brengen welke onderdelen je daarbij moet gaan betrekken. SCOPAFIJTH is hierbij een handig hulpmiddel.

Nadat je enigszins inzichtelijk hebt wie je nodig hebt wordt het tijd om met die stakeholders de huidige situatie en issues in kaart te brengen. Vervolgens kun je op basis daarvan gezamenlijk gaan bedenken hoe de toekomstige situatie er uit ziet.  Het in kaart brengen van die eisen en wensen van verschillende stakeholders is over het algemeen veel werk, huur hiervoor een goede business analist in.

Virtual BA heeft een groot netwerk van goede Business Analisten

10 Tips voor de perfecte User Story

Als een gebruiker X wil ik zus en zo kunnen zodat ik dit en dat kan bereiken, is toch al bijna de perfecte User Story? Veel mensen denken dat een User Story alleen bestaat uit bovenstaande zins constructie. Dat gebruik van die zins constructie voldoende is om er voor...

4 stappen van een goede business analyse

Of u nu uw Customer Experience wil verhogen, uw efficiëntie wil verbeteren of nieuwe producten wil introduceren. Één ding is zeker er is verandering nodig. Om te weten wat u moet veranderen zal u uw business moeten analyseren. Niet alleen om te bepalen wat er in uw...

Neem contact op

Laat je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. 

We nemen zo snel mogelijk contact met je op

BA Netwerk

Schrijf je nu in voor het BA netwerk en wij helpen je met vinden van een goede Business Analist!

Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Neem Contact op

Neem Contact op

Laat je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op

Dank je wel voor het inschrijven wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Business Analyse, Scrum Backlog generator, Automatiserings Analyse

Op zoek naar een Business Analist?

Laat je naam en email adres achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. 

We nemen zo snel mogelijk contact met je op